pondelok 23. apríla 2018

111. Čo by som sa chcela naučiť od cuzdinca / cudzincov

RADKA:


Zamýšľam sa, ale nakoniec to všetko dokážem aj tak, len vymenovať. Čo by som sa chcela naučiť od Camusovho Cudzinca? Chcela by som sa učiť od Meursaulta? Tak nad tým môžem dnes uvažovať aj celý deň... Dajme tomu, že máme na mysli cudzincov s malým c. Och, tieto ranné dvojzmysly. Človek by sa aj zasmial, ale nie je veľmi čomu. Vtip nevychádza. Píšeme ďalej. Ako prvé mi, samozrejme, napadli jazyky a prízvuky. Zvádza to tam lebo je to asi najuniverzálnejšia vec, čo o cudzincovi človek povedať môže. Od tých, čo prirodzene, bez toho, aby ich to učili na kurzoch a aby preháňali, žijú prítomnosťou by som chcela vedieť ako na to. Nuž, ale i nejaký ten fajn recept by sa hodil do zbierky aj niečo o ich životoch a výnimočnosti oblastí, z ktorých pochádzajú.

TÁŇA:

Variť. Elegantne vysedávať celé dni v kaviarňach. Vedieť tráviť čas na čerstvom vzduchu. Chcela by som sa naučiť ich jazyk a spoznať ich kultúru. Objaviť čaro siesty, nazrieť do tienistých kamenných domov. Chcela by som sa od nich naučiť žiť s ľahkosťou. Nezastierať závesy. Spoznať všetky cudzokrajné rastliny, ktoré u nás nerastú. Od Švédov by som sa chcela naučiť umeniu pozorovania vtáctva, od Islanďanov štrikovanie, od Polynézanov zase vnášanie sa na azúrových vlnách, od Mexičanov niečo o agáve. Chcela by som spoznať rôzne kultúry a aspoň nachvíľu s nimi splynúť. Pozrieť si film, ktorého jazyku nerozumiem a nechať si ho vysvetliť. Vypočuť si múdrosti stareniek a starcov. Chcela by som sa naučiť niečo aj o meškaní vlakov v tej ktorej krajine, o tom ako vo večerných hájoch štekajú šakaly, o tom, ako predísť úrazu z ostňov morskej ježice, no aj o tom, ako urobiť ten najlepší olivový olej sveta.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára