pondelok 4. apríla 2016

31. Ako som svoju literárnu postavu prinútila piť.

"No a Goethe?  Myslíte, že sa mu nechcelo piť? Samozrejme, že chcelo. A aby sa neprepil, nútil piť svojich literárnych hrdinov. Napríklad Faust - kto tam nepije? Faust pije a mladne, Siebel pije a otravuje Fausta, Mefisto pitie aspoň predstiera..." 

Venedikt Jerofejev


Dva príbehy v jednom.

Príbeh o tom ako sa autor pokúša prinútiť svoju postavu piť alkohol namiesto neho. Zahrnúť príbeh autora a jeho spôsobu uvažovania + samotný príbeh, ktorý spisovateľ vytvára.

RADKA:



Vyhýbam sa miestam, kde sa predáva alkohol, ale poviem vám, že je to náročný, ba priam nadľudský výkon! Dopredu si musím premyslieť svoju trasu pred tým ako sa niekam vydám, aby som vedela okolo akých miest budem prechádzať a kam sa mám na ulici pozerať, aby som pohľadom nezavadila o pohostinstvo, obchod alebo vináreň. Takže musím zakaždým vedieť odkiaľ a kam idem.

Keď kráčam po ulici, dívam sa najčastejšie do zeme a myslím na svoje utrpenie. Občas sa snažím premýšľať aj nad inými vecami, ale nakoniec skončím aj tak pri sebe.

Ivanova medvedia hlava pritakáva.

Odkedy sa však vyhýbam týmto zákerným miestam, tak so mnou nie je žiadna zábava. Presúvam sa z bodu A do bodu B a sem tam s niekým konverzujem. Čím ďalej tým menej lebo sa bojím, že ma niekto bude chcieť zavolať na pol deci, dve deci, či nebodaj päť deci instantnej radosti. Ja to budem musieť samozrejme odmietnuť hoci by som najradšej bez slova prikývla. Ušila som si na seba vtáčiu búdku a teraz nesmiem poľaviť. Ide o dobrú vec (i keď svetový mier to veru nie je)!

Najšťastnejšia som, keď nikam ísť nemusím. Dlho spím a chodím celý deň po byte v pyžame. Ideálne v lete, keď je teplo, a tak aj toho pyžama je menej. Menej je niekedy viac, hovorieva sa. V také dni len jem a píšem. Dokončujem svoj piaty román. Vlastne nedokončujem, ale chcela by som. Už pár mesiacov sa neviem pohnúť z miesta. Hlavná hrdinka, Brigita, totiž tvrdohlavo odmieta priložiť k svojim perám pohárik a vypiť ho až do dna. Hľadám metódy ako ju presvedčiť o tom, že ja som tvorca jej príbehu, a tak najlepšie viem, že je skutočne nutné, aby ma počúvla. Niekedy sa stane, že som už nesmierne blízko k tomu, aby som ju presvedčila a práve vtedy, ako naschvál, sa v texte objaví škriatok, ktorý to celé pokazí.

Brigita sedela v kúte zafajčenej kaviarne. Vedela, že čas už nevráti a tak skončí ako špindíra, stará dievka žijúca s dvanástimi opicami v malej králičej nore, kdesi v Mauretánii. Bolo jej zle z osudu, ktorý na ňu striehne pri dverách. Pravou rukou zamávala na čašníka, aby jej doniesol nápoj. Priesvitná tekutina v sklenenom pohári odrážala svetelné lúče, ktoré sa predierali dymom. Brigita uchopila pohár pevne do ruky a onu vzácnu tekutinu ovoňala. Povzdychla si. Kraj pohára pomaly približovala k svojim perám. Zavrela oči a tekutinu si vychrstla do tváre.

Vidíte to? Už to skoro bolo v nej! Ale nie, ona vzdoruje! Ona sa jednoducho odmieta podriadiť a pochopiť, že ja viem najlepšie, čo je pre ňu dobré, že sa jej len snažím pomôcť, aby zabudla na svoje starosti a uvoľnila sa. Chcem z nej vytvoriť spoločenskú bytosť, ktorá nenechá nikoho chladným (vo všetkých možných významoch). Chcem, aby sa vzoprela svojej predestinácii a vyvraždila všetkých dvanásť opíc, rovnako ako chcem, aby sa pravidelne umývala a mala aspoň trochu roztopašnej radosti zo svojho bytia!


Ivanova medvedia hlava pritakáva.


TÁŇA:


Donúť svoju literárnu postavu piť.


Ja ju nútiť nijak nemusím. Ona pije. Vždy totiž obdivovala malé putyčky, krčmičky, viešky, pivárničky a ich mikrosvety. Nespočetné množstvo osudov, ktoré sa dajú pozorovať. Nešlo jej ani tak o ten chlast ako o pocit a daný genius loci. Malé society sediace na drevených laviciach, na vyhriatých vankúšikoch. s vlastnými kríglami a sprostými rečami. So svetmi, do ktorých sa človek za normálnych okolností nedostane, neprenikne do nich. So spôsobmi, s ktorými sa len tak nestretne. Jedine, že by bol jedným z nich. A to sa jej ešte nepodarilo.

Na letných záhradach, počas dní voľna sa ťažko odoláva. V tomto príbehu som tou literárnou postavou ja sama. Nerada popíjam cez deň. Všetky neduhy začínam provozovať večer, po západe slnka. Ciga, víno, viac cíg, viac vína, smiechy, rehoty, nekonečné rozhovory. Áno, som hedonistka a milujem sa za to. Momentálne. Neviem si svoj život predstaviť v askéze, plný odopierania a pôžitkov, hoci si nemyslím, že je to zlé, poburujúce a nezmyselné. Ale som opak. Ja z ľudí rada nasávam energiu. Aj keď si za automatmi nadávajú do píč a kokotov. A rada pri tom nasávam aj sama. Po troškách. Tak ako takmer každý. Samozrejme s mierou. Fascinujú ma iné rodiny, iné svety, iné osudy, iné pohľady na život.

Rada by som sa rozpísala, no dnešný pracovný deň som ukončila vo Funuse, momentálne sedím v meste a vyrážam do Fugy na koncert mojich kamošov. Veľrybky. Najkrajší sú vo Vanese. Nestíham. Pondelňajšie popoludnia si tradične odsedím doma za compom a píšem. Áno, občas si k tomu dám aj pohár vína, pretože z nejakých (ne)pochopiteľných dôvodov to vtedy ide lepšie. Dnešný príspevok teda pomaly ukončujem. Ako tradičný pijan, ktorý dá prednosť poháriku ako ťukaniu si do kompu v palacinkárni (cinkárni). Dnes to nebude Gabika, ktorá má rada sekt, nebude to ani Milan, ktorý nepohrdne vodkou s džúsom v krčme Galaxia, Ivana a Petra nad lattéčkom a Baileyskom a sprostými rečami to tiež nebude. Dnes to budem ja a len ja.

Do scinknutia, priatelia!

© foto Vanda Mesiariková

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára