pondelok 12. októbra 2015

7. Tri ľubovolné filmové obrazy

RADKA:

TRI OBRAZY, KTORÉ SPOLU (ZDANLIVO) NESÚVISIA

OBRAZ 1 / EXT / NOC / LES

Mariana (34r) beží tmavým, jesenným lesom. Na sebe má len jednodielne plavky, tenisky a na hlave čelovku. Smeje sa. Neuteká pred ničím, len beží svojím tempom. Postupne spomaľuje až úplne zastane a rozhliada sa okolo seba.

MARIANA:
Zvládaš to ešte?

Vo svetle Marianinej čelovky sa zjaví postava muža, Daniela (52r).

DANIEL:
Toto je ten posmrtný život?

Mariana sa na neho milosrdne usmeje a začne znovu bežať. Kričí do lesa.
MARIANA:
To je len začiatok!

Daniel sa ju snaží dobehnúť. Dychčí, ledva prepletá nohami. Mariana hľadí dopredu a v tempe jeho dychu pokračuje ďalej. Nevenuje mu žiadnu pozornosť. Daniel ostáva stáť a Mariana mizne z dohľadu. Daniel dýcha rýchlejšie a rýchlejšie, až padá k zemi. Vo zvuku počuť šuchot lístia a praskanie konárov.

DANIEL:
Nie, to je koniec!


OBRAZ 2/ INT / POLUDNIE / GUILHERMOVA IZBA

Guilhermova izba je pomerne malá, zato bohato vyzdobená. Na stene sa nachádza veľký fotoportrét malého Guilherma v slušnom oblečení. Na stene nad posteľou zase zavesená vlajka futbalového teamu Benfica. Vo vitrínkach sošky futbalistov, Ježiša, gýčových psíkov. Z dekorácii, ktoré sa v izbe nachádzajú by sa dalo len ťažko dešifrovať komu konkrétne izba patrí.

Spoza zatiahnutých žalúzií preniká do miestnosti malé množstvo svetla. Guilherme (23 rokov) sa postupne preberá, ale oči má stále zatvorené. Prehadzuje sa na posteli. Pomalinky sa preberá, ale stále sa krúti na posteli a mení polohy. Otvára oči. Budík na nočnom stolíku ukazuje poludnie. Guilherme si sadá, akože cvičí. Krúti hlavou zo strany na stranu. Následne zase padá do postele. Opäť vstáva. Do cvičenia zapojí aj ruky. Znova upadá do postele. Odrazu vyskočí na nohy. Sošky portugalských futbalistov, ktoré zatieňujú sošku Ježiša vo vitrínke poskočia.


OBRAZ 3 / EXT / DEŇ / POLE

Na obrovskom poli je postavený veľký retiazkový kolotoč. Nič iné okrem kolotoča sa tam nenachádza. Mariana a Guilherme sú od seba vzdialení tak, že sa vzájomne nevidia. Kolotoč sa pomaly krúti. Mariana si zapaľuje cigaretu a sústredene hľadí pred seba. Guilherme sa díva pod seba a pľuje na zem. Obaja sú značne apatickí. Mariana zahadzuje špak a pozerá na hodinky. Guilherme unudene sedí a robí grimasy do prázdna. Kolotoč sa nezastavuje, stále sa točí v rovnakom tempe.  

TÁŇA:

Obraz 1.
INT/ DEŇ/ POLOŠERO, TLMENÉ SVETLO

Interiér, dekorácie a oblečenie malého chlapca sú zladené do jemných, nenápadných pastelových farieb, nič nevyniká.

Polocelok.

Malý Marek (cca 7 rokov) sedí na písacom stole a hľadí von oknom. Na stole sa nachádza fialka v kvetináči, školské zošity poukladané jeden na druhom, pod sklom písacieho stola sú vsunuté stránky z časopisu ABC (obrázky lodí, lietadiel a zle vystrihnuté obrázky zvierat z džungle - had, tiger, opice). Kamera ho sníma zozadu, vidíme jeho chrbát, krk, ktorý mu obopína rolák a vlasy.

Subjektívny pohľad.

Marek sa pozerá cez záclonu na Šancovú ulicu v Bratislave. Ulica je rušná, plná áut (zn. Škoda). Na stromoch nie sú listy. Je zima. Počasie je sychravé. Padá prvá snehová vločka. Druhá, tretia. Začína snežiť.

.....

Obraz 2.
EXT/ DEŇ/ HMLA

Detail.

Ženské dlane držia žalude, gaštany a suché lístie. Skúmajú ich štruktúru, nechtami sa zarývajú pod škrupinku, obracajú ich. Nechty sú dlhé, čisté a upravené. 

Polocelok.

Muž a žena sedia na pníku vedľa seba. Sú v lese. Oblečené majú roláky, šále a čiapky. Kontrastných farieb. Ona blondýnka, sýto červený rolák, károvaný šál, sivá čiapka. On čierne vlasy, sivý rolák, károvaný šál, červená čiapka.
Záber na jej oči. Detail. Záber na jeho oči. Detail.

Celok. Muž a žena sedia na pníku v lese. Je jeseň. Zo stromov padá/sneží lístie. Počuť šumenie vetra. Inak úplné ticho. Muž chytá ženu okolo pása a tisne ju k sebe. 

.....

Obraz 3.
INT/ DEŇ/ DENNÉ SVETLO, OSTRÉ 

Celok. 

Muž v dlhom čiernom kabáte sa borí snehom. Čiernobiely záber. Aby sa dostal kam chce, musí nohy dvíhať vysoko nad zem. Záber nemá pôsobiť komicky. Obrovská biela pusta plná snehu, ktorej on je len malou čiernou súčasťou. Kráča diagonálne. Z ľavej spodnej časti obrazu smerom k pravej vrchnej časti. Akoby chcel oddeliť plochu záberu na dve časti. Drevená chatka. Odomyká jej dvere, zatvára ich za sebou.  Zavŕzgajú. Kamera zostáva vonku a sníma drevenú verandu a okná, za ktorými sa rozsvietilo svetlo.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára